Тема: Як знайти Україну на карті? Україна на карті світу. Практична робота: робота з географічною картою України
Мета: дати учням загальне уявлення про розташування України на карті; формувати пізнавальні, комунікативні компетентності, творче мислення; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, класифікувати, самостійно робити висновки; виховувати толерантність, любов до своєї Батьківщини.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Вид (форма): дослідження.
Завдання: використання фізичної карти України, як джерело нових знань; створити уявлення про територіальний поділ України, водойми і гори; визначати екологічні проблеми України та шляхи їх подолання; висловлювати оцінні судження про об'єкти природи, патріотичні почуття до Батьківщини.
Обладнання: карта світу; фізична карта України; мультимедійний проектор; ілюстративний матеріал; підручник "природознавство (авт. І. Грущинська), зошит "Природознавтво" (авт.Н.В.Діптан), набір географічних карт для груп.
Хід заняття
І. Організаційний момент (1хв) (слайд 1)
Створення емоційного настрою уроку.
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться до гостей
Привітайтесь: «Добрий, день!»
– Діти, наш сьогоднішній урок пройде у незвичайній школі – школі фіксиків. Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
(Я від сьогоднішнього уроку очікую отримати нові знання. Я очікую поповнити і розширити свої знання.)
– Отже, сьогодні на уроці: міркуємо, зіставляємо, аналізуємо, труднощі долаємо, про гарний настрій дбаємо.
(слайд 2) + звук
II.Фенологічні спостереження (1хв) (слайд 3)
Відповідно до повідомлень чергових синоптиків діти роблять позначки у календарі спостережень.
– А зараз чергові підведуть підсумки спостережень за погодою.
(число, місяць, день тижня, стан неба, температура повітря, напрям вітру, опади.)
III. Повідомлення теми і мети уроку. (3 хв)
Створення проблемної ситуації.
– Всього на карті світу (слайд 4)185 країн. Сьогоднішній урок буде присвячений одній із цієї кількості країн, що є на карті, а якій саме ви здогадаєтеся, прослухавши вірш
Є на світі така сторона,
Золотими дощами умита,
Де холодні криниці без дна,
Де я можу душею спочити.
Є на світі така сторона,
Неповторна, єдина, одна,
Щедрим сонцем,
Любов’ю зігріта
(О.Тараненко «Дорога моя сторона»)
- Про що йде мова у вірші?
- Як називається наша Батьківщина?
(слайд)- Україна! Наша рідна земля! Чарівний і неповторний край. Хіба можна відвести погляд від широких рівнин, покритих золотими нивами пшениці, від квітучих луків з вербами, що купають свої довгі коси в тихій заводі річок, від густих лісів, наповнених дивним ароматом? Отже,сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про розташування України, її місце на карті світу, півкуль і Європи.
- Що ви очікуєте від нашого уроку?
IV Актуалізація знань учнів (5хв)
Завдання від Дідуса.
(слайд 5)Гра « Анограма»
Розгадайте анаграму тих слів-термінів, які ми сьогодні будемо використовувати під час свого дослідження
Бусгло –(слайд) глобус (зменшена модель землі)
Ртака – (слайд) карта (Карта - зменшене, узагальнене зображення (на площині) земної поверхні або її частин.)
Табмасш – (слайд) масштаб (масштаб вказує, в скільки разів відстані на місцевості зменшені на папері. Відстань між двома об’єктами на плані по прямій лінії вимірюють звичайною лінійкою , а потім помножити на масштаб)
Лопща – (слайд) площа (це величина, яка вказує на розмір об’єкта, яку він займає на поверхні т. то на площині)
Тичасна тусві – (слайд) частина світу ( це регіон суші, разом з материками і прилеглими островами.. їх виділяють 6: Азія, Африка, Америка, Європа, Антарктида і Австралія з Океанією. )
V Вивчення нового матеріалу (24 хв)
(слайд 6) Практична диференційована робота в групах (I і III групи – сильніші учні, 10хв – 5хв працюють, 5 хв розповідають)
- Ми сьогодні з вами об’єдналися в творчі лабораторії, щоб кожен учень сьогодні зміг зробити свій внесок в опанування цієї теми. Кожну групу буде курирувати один з фіксиків.
- У пригоді вам стануть атласи та мапи. Пригадайте, що значить "мапа"?
- На партах у вас лежить завдання для груп, кожний з вас знає, у якій групі необхідно працювати. (Розміщую фізичну карту України)
I група
Шановні учні I групи!
1. Визначте космічну адресу Землі, скориставшись зображенням космічного простору і дайте відповіді на такі запитання:
- Назва космічного простору, що не має ні кінця, ні краю, необмеженого у часі і просторі?
- Як називають величезні зоряні системи?
- Що утворюють Сонце і космічні тіла, які рухаються навколо нього?
- На якому місці Земля знаходиться від Сонця?
- Які планети Сонячної системи є сусідами?
- Як називається природний супутник Землі?
2. Використайте масштаб, зазначений на фізичній карті України (робочій зошит , кольорова вставка), та визначте протяжність території з півночі на південь та із заходу на схід.
3. Підготуйтеся розповісти.
(слайд 7) (Наша група досліджувала "космічну" адресу Землі. Космічна – це звичайно переносне значення слова, але ось що ми визначили: Всесвіт, Галактика, Сонячна система, третя планета від Сонця, сусідні планети Венера і Марс, природний супутник Місяць. (слайд 8) Також ми визначили протяжність України із півночі на південь 22 см 3 мм помножити на масштаб 40 дорівнює 892 км , а із заходу на схід 32 см 9 мм – 1316 км .)
Експерт І (слайд 9)
Нині площа України становить 603,7 тис. км квадратних. Розмірами вона поступається в Європі лише Росії і Казахстану, а в західній Європі перевищує площу країн – Франції, Іспанії.
– Ви добре виконали завдання, підготували цікаве повідомлення, допомогли керівнику групи презентувати вашу роботу і сьогодні він отримує … балів.
II група
Шановні учні II групи!
1. Скористайтеся фізичною картою, політичним глобусом та адміністративною картою України, визначте земну адресу України за таким планом:
1) півкуля;
2) материк;
3) частина світу;
4) символіка;
5) столиця;
6) кількість обласних центрів.
2. Підготуйтеся розповісти.
(слайд 10) (Наша група визначила земну адресу України: Східна півкуля, материк – Євразія, частина світу – Європа, Державна символіка: синьо-жовтий прапор, гімн "Ще не вмерла Україна", герб тризубець – читається, як "Воля". Столиця України – місто Київ, (слайд 11) Україна має 24 обласних центри, у її складі є автономна республіка Крим з головним містом Сімферополь.)
– Ви добре виконали завдання, підготували цікаве повідомлення, допомогли керівнику групи презентувати вашу роботу і сьогодні він отримує… балів.
- Запишимо отримані від групи дані до своїх журналів (с 42 робочого зошита)
Проблема. До якої частини Європи віднесемо Україну?
Слово експерту
IІ експерт
(слайд 12) Я дізнався, що на околиці с. Ділове Рахівського району Закарпатської області встановлено знак(слайд ), на якому зазначено, що там знаходиться географічний центр Європи . Так у 1887 році Австрійська геодезична служба методом обчислення провела дослідження і з’ясувала, що на даній місцевості знаходиться географічний центр Європи. Там було встановлено пам’ятний знак, на якому латинськими буквами написано: «Постійне, точне, вічне місце».
Це підтверджує, що Україна дійсно розташована у самому центрі Європи.
Фізхвилинка (2хв) (слайд 13)
Ми мандруєм, ми мандруєм,
Україною крокуєм.
Ось побачили Карпати:
Як вершини нам дістати?
Заглядаємо в озерця—
Не торкнутися денця!
Так ми довго-довго йшли,
Поки додому не дійшли.
III група
Шановні учні III групи!
1. Скористайтеся фізичною картою України та визначте, з якими державами Україна межує: з якою країною кордон найдовший, а з якою найкоротший; якою місцевістю проходить кордон.
2.Підготуйтеся розповісти і показати на карті.
(слайд 14) (Наша група дослідила, що Україна межує на півночі Білорусією, на північному сході, сході та південному сході з Росією, на південному заході з Молдовою, на заході з Польщею, Угорщиною, Румунією, Словаччиною. Кордон позначено червоним кольором: більша частина проходить по рівнинах, тому що переважає зелений колір – це північ і схід, південь – по морях – Азовському і Чорному, південний захід по річках Дунаю і Дністер, на заході перетинає Карпатські гори, на північному заході по річці Західний Буг перетинає Волинську височину.)
– Ви добре виконали завдання, підготували цікаве повідомлення, допомогли керівнику групи презентувати вашу роботу і сьогодні він отримує… балів. Всі члени групи брали активну участь у дослідженні.
ІІІ експерт
Загальна довжина кордонівУкраїни близько 6400 км , у тому числі з країнами далекого зарубіжжя – 1250 км . 1050 км кордонів припадає на моря
Занесіть ці дані до ваших журналів
IV група
Шановні учні IV групи!
1. Уважно роздивіться фізичну карту України) та підготуйте розповідь за таким планом:
· моря;
· гори;
· найбільші річки.
2. Покажіть на карті.
(слайд 15) (Наша група визначила, що на території України є два моря – Чорне і Азовське, за своїми розмірами Чорне море глибше і більше, впадає в Атлантичний океан. Гори – Кримські і Карпатські. Кримські гори розташовані на півдні – на Кримському півострові, найвища їх точка – Роман-Кош – 1545м. Карпатські гори розташовані на заході – найвища точка Говерла 2061м. Найбільші річки Дністер, Дніпро, Десна, Південний Буг, Сіверський Донець, Ворскла та інші)
– Ви добре виконали завдання, допомогли керівнику групи презентувати вашу роботу, підготували цікаві повідомлення і сьогодні він отримує … балів.
(слайд 16) – Пригадайте з уроків читання, як Дніпро називався раніше, де бере початок, куди впадає?
(Раніше називався Борисфен, Славутич. Бере початок у Росії з болота, тече через Білорусь, несе свої могутні води у Чорне море.)
(слайд 17) – Подивіться на витік р. Дніпро. Вона бере початок у Смоленській області. Загальна її довжина 2285 км , це третя за величиною річка в Європі.
Робота з підручником
(слайд 18) Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних знань про Україну» (с. 128 підручника).
— Прочитайте розповідь козака Подорожника.
— Що таке рельєф?
— Яка форма поверхні переважає в нашій країні?
VІ. Узагальнення та систематизація вивченого
(слайд 19) Гра «Так чи ні» Зміст: учні в групах швидко дають однозначні відповіді
· (слайд Україна розташована в східній півкулі.
· (слайд Україна має спільний кордон з трьома державами.
· (слайд Три моря омивають нашу державу.
· (слайд На півдні України має морські кордони.
· (слайд Північний сусід України – Білорусія.
· (слайд Південний сусід – Африка.
· (слайд Чорне море омиває південь України.
· (слайд Україна знаходиться в Азії.
VIІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— У якій частині Європи розташована Україна?
— Якою вона є за площею серед країн Євразії та серед країн світу?
— З якими державами межує Україна?
— Кордон з якою державою є найдовшим?
— Якими морями омивається Україна?
— Скільки держав межують з Україною? (Сім)
— Яка довжина всього кордону України? (7643 км )
— Покажіть на карті Україну і її столицю.
(слайд ) VIІІ Підсумок уроку (5 хв)
– Що нового ви дізналися на уроці?
(Я дізнався, що Україна найбільша серед країн Європи і посідає 40 місце за територією.)
(Я дізналася, що найдовший кордон з Росією і найкоротший з Словаччиною).
– Що вас сьогодні зацікавило?
(Мене зацікавили способи визначення протяжності території України).
– Про що ви сьогодні почули вперше?
(Я почув уперше про знак, на якому вказано, що у с. Ділове знаходиться географічний центр Європи).
– Що не зрозуміло?
(Мені не зрозуміло, чому в Україні є іще автономна республіка і що це значить?).
– Цікаве питання! Відповідь на нього ви почуєте на наступному уроці від наших експертів. Досліджувати це питання буде …
– Про що ще ви хотіли б почути на наступному уроці?
(Я хотів би почути, якщо географічний центр Європи знаходиться у с . Ділове, то де ж знаходиться географічний центр України?)
– Дуже цікаве питання для наших експертів. Досліджувати його буде…
– Чому необхідно бережно ставитися до нашої Землі?
(Я для себе зрозумів, що Україна дійсно розташована, ніби у райському куточку: у нас є моря, великі річки, гори, ліси, тому нам потрібно берегти і любити свою рідну Батьківщину).
(слайд 20) ІХ. Домашнє завдання (1хв)
с. 128 – 129,
Скласти сенкан "Україна" або вірш про Україну
Завдання експертам:
Немає коментарів:
Дописати коментар